Historisch Nederlands Railvervoer, deel 1
Presentatie door Erik Swierstra en Tom Tand
Aan de hand van vrij te gebruiken materiaal uit de vele Nederlandse beeldbanken, reizen Erik Swierstra en Tom Tand samen met u door de geschiedenis van het Nederlandse railvervoer, zowel reizigers- als goederenvervoer, tot de jaren zestig van de 20e eeuw. Vanavond presenteren zij het eerste deel van wat een serie van vijf delen moet gaan worden, waarin de provincies Groningen, Friesland en Drenthe behandeld worden.
Dat betekent bij de spoorwegen stoomtractie, maar ook de overgang naar diesel- en elektrische treinen komt aan bod. Bij de vele trambedrijven die ons land ooit rijk was zien we het gebruik van paarden- en stoomtractie. Enkele bekende namen zijn de N.T.M. en de E.D.S., maar ook minder bekende maatschappijen komen aan bod. Elektrische trams zien wij in Groningen, een stad waar de tram reeds lang geleden verdwenen is. Ook is er aandacht voor het industrieel smalspoor.
In deze reis door het verleden, met aandacht voor diverse aspecten van het railvervoer en de omgeving daarvan, zijn de verhalen zeker zo belangrijk als de beelden.

GTG 41 en 35 op de Verlengde Hereweg te Groningen