Historie van de NS Sprinters (SGM)
Presentatie door Albert Koch
In december 2021 nam NS afscheid van de eerste generatie Sprinters, zoals het Stadsgewestelijk Materieel (SGM) later heette. Hiermee kwam een einde aan een periode van veertig jaar waarin dit materieel de hoofdrol speelde in het korteafstandsverkeer, met name in de Randstad.
De inzet van SGM begon in 1977 op de Hoekse Lijn, later gevolgd door de Zoetermeerlijn en uiteindelijk ook stoptreindiensten elders.
Albert Koch verzorgt vanavond een presentatie over de historie van het SGM, inclusief de verlenging, verkleuring en verbouwing van dit markante materieeltype.

NS Sprinter 2874 in station Hoorn, 30-07-1984. Foto: Nico Spilt.